Treu partit al processador de textos de Google Drive

Per a Català, Castellà, Anglès i Altres llengües

Google Drive posa a la nostra disposició moltes eines per escriure textos, que, sovint, no utilitzem al màxim. En aquest consell, us oferim quatre funcionalitats de l'editor de textos de Google Drive que, tot i que poden semblar bàsiques, potser no coneixeu i que us ajudaran a escriure de forma més dinàmica i senzilla:

• convertir imatges a text
  • traducció automàtica
  • escriptura per veu
  • gestió de cites bibliogràfiques

A banda d'això, no us oblideu d'altres possibilitats que ofereixen els editors de text per ajudar-nos en la redacció i la gestió dels nostres textos:

Estils de text i índex automàtic

Per controlar i ressaltar l'estructura dels teus textos, sobretot dels textos llargs, pots fer servir els estils de text i l'índex automàtic. És tan senzill com anar sel·leccionant el tipus de paràgraf per a cada fragment de text: títol de primer nivell, de segon nivell, de tercer nivell, text normal, subtítol, etc. El desplegable està a la barra d'eines, directament al costat del tipus de font.

El més important aquí és respectar la jerarquia del teu text: has de marcar els títols de cada secció i subsecció en concordança. És a dir, el títol de nivell més alt com a títol de tot el document, els de nivell següent per a cada secció i, així, anar reduïnt el tamany a mesura que vas entrant a subseccions. A la dreta del document pots veure un botó quadrat, si el cliques podràs accedir a l'índex automàtic del text, que te'n mostrarà la jerarquia.

Si marques els títols correctament, només caldrà que, allà on vulguis, insereixis una taula de continguts per obtenir l'índex del document. Ho pots fer des del menú "Insereix".

Canviar l'idioma del document

Pot no semblar gaire important, però escriure un document en un idioma diferent al que hi hagi seleccionat a la configuració voldrà dir que el corrector automàtic t'estarà detectant errades i fent suggeriments sense sentit i sense motiu. Canviar l'idioma del document és molt senzill: només cal anar al menú d'arxiu i sel·leccionar 'llenguatge' , cap al final del desplegable. Allà es pot seleccionar l'idioma en què estem escrivint el document i així aprofitar-nos de la correcció ortogràfica i els suggeriments gramaticals.

Ara per ara no es poden sel·leccionar idiomes diferents per les diferents seccions del text. Això vol dir que, de moment, hauràs d'escollir l'idioma majoritari del document.

Correcció ortogràfica i diccionari

És una funció molt bàsica, però això no vol dir que sigui menys útil. La correcció ortogràfica ens permet tenir una revisió dinàmica del text que escrivim mentre l'escrivim. Això ens assegura una ortografia correcta i compensa els errors de picatge que fem. Al menú d'eines es pot sel·leccionar 'ortografia i gramàtica'. Allà, tenim vàries opcions: podem fer una passada pel text, corregint totes les faltes que identifiqui el programa, o també podem anar a configurar el nostre diccionari personal. El diccionari personal ens permet afegir paraules que no estan prèviament contemplades al diccionari que ve de sèrie perquè no es detectin com a errors. Això és especialment útil en el cas dels tecnicismes o els préstecs que es fan servir sovint en textos científics o tècnics.

Substitucions

Si accedim al menú d'eines i anem a l'apartat de 'preferències', podem trobar la funció de substitució. Amb aquesta eina, podem escollir un terme que volguem substituir i el terme que el substituirà per fer que el programa faci la substitució automàticament arreu del document. Això no sols és útil a l'hora de corregir errors o evitar certes paraules, sinó que ens permet redactar símbols especials de forma més ràpida. Per exemple, en comptes d'haver de cercar el símbol ©, podem escriure (c) i fer que Drive ho substitueixi de manera automàtica i autònoma.